Grécka oddysea

Začiatkom mája sme sa vybrali do Grécka na 5 dní, ale nechceli sme celý čas ležať na pláži, a tak sme si spravili road trip po severnej časti nazývanej Macedonia.
Prileteli sme do Solúnu a s požičaným autom sme hneď vyrážame hľadať sídlo bohov - Olymp. Najľahší prístupový bod je z mestečka Litochoro, kde nás ujo zo suvenírového obchodu nasmeroval na cestu s výhľadom na skalnatú dolinu, na konci ktorej môžeme zaparkovať a vyraziť na horskú chatu, ktorá je síce zavretá, ale môžme tam nájsť aspoň stopy po bohoch - sneh v Grécku :) Nakoniec nám začína pršať a po klzkom snehu sa ledva vyškrabeme na chatu vo výške 2100 m n.m., kde si doprajeme našu obľúbenú Manu. Cestou dole nás prekvapilo množstvo salamandier a zopár divokých psíkov. Na večeru sme si doprajeme miestny gyros a moussaku a posedávame s vínkom pri pláži.
Ráno vyrážame na neďaleký hrad nad morom, ktorý vraj chvíľu využívali križiaci a je tu od Byzantských čias. Jediná škoda ale je, že nás nepustili do hlavnej veže, kde určite ukrývajú poklady. Potom sa už lúčime s morom a smerujeme do vnútrozemia cez priesmyk Agia, kde narážame na pútnické miesto vytesané v skale a schované za riekou a kopou stánkov so všetkým možným. Ďalšia zastávka je Larissa, kde sa prechádzame pomedzi Byzantské tržisko a hrobky pod zrácaninami kostolov. Najviac sa nám ale páči v zrúcanom amfiteátri, ktorý bol niekedy jeden z najväčších v Grécku. Lenže zemetrasenie a miestni, čo si na ňom postavili domy, mu veľmi nepomohli. Po gyrose sa presúvame do Trikaly, kde v záhradách miestneho hradu nachádzame grécku korytnačku a hráme sa s ňou až kým nezačne pršať.
Večer prichádzame do mestečka Kalambaka, kde máme ubytovanie priamo pod stenami svetoznámej Meteory. Máme celkom šťastie a keď sa vyjasní stihneme nazrieť do kláštora sv. Štefana, kde majú nádherne záhrady. Ešte viac nás však fascinujú miestme zlepencové veže a až do západu slnka sa vozíme po okolí a hľadáme najlepšie výhľady. Ráno hneď výrážame do skál, aby sme sa vyhli davom turistov, ale po pár vylodených autobusoch to balíme a ideme k vzdialenejšiemu kláštoru Ayios Dimitros, kde sme sami a máme vlastného sprievodcu, ktorý nás dokonca ponúka miestnymi dobrotami.
Pri presune na sever si doprajeme zastávku v národnom parku Pindos, kde nachádzame krásne mosty ako z fantasy príbehov o prsteňoch a drakoch :) V tejto oblasti žije veľké množstvo medveďov a dokonca aj dialnica ma preto dvojitý bezpečnostný plot a všade su varovné cedule.
Večer sa ubytujeme v Kastorii - nádhernom mestečku uprostred jazera, v ktorom je milión kostolíkov z Byzantskej doby, a tak vyrážame na lov a snažíme sa ich pozbierať čo najviac. Ešte nás oslovili miestne vilky staroosadlíkov, ktorí si pristavovali poschodia, ako sa im zachcelo :)
Posledná zastávka autom je v bývalom hlavnom meste Macedónskej ríše - Vergina. Tu sa nachádza rozsiahla nekropola. Našla sa tu veľmi zachovalá hrobka otca Alexandra Veľkého - Filipa II, ktorá dnes slúži ako múzeum. Toto miesto úplne predčilo všetky moje očakávania a strávili sme tu zopár hodín chodiac hore-dole a obdivovali sme 2500 rokov staré relikvie. Mňa najviac zaujalo brnenie, v ktorom bol oblečený počas kremácie. Zuzke sa najviac páčila koruna zo zlatých dubových lístkov.

Po krátkom oddychu na pláži vraciame auto a púšťame sa do ruchu mesta Thessaloniki, ktoré získalo svoje meno podla Alexandrovej sestry. Tá sa podľa legendy premenila na morskú pannu a doteraz hľadá svojho brata. Každého námorníka, ktorý jej neodpovie, že Alexander žije a vládne svetu v mieri, pošle navždy pod hladinu mora... Inak mesto je plné historických kostolov a hradieb, ktoré žažili rozkvet a pád rôžnych ríší.
Krátky zostrih z celej akcie :)