Krasové Rumunsko

Prvé, čo si pri pristávaní všimnete je veľký počet pasúcich sa ovečiek v okolí Cluje a voľne pobehujúca zver nás sprevádzala počas celého výletu. Keďže plánujeme ísť na planinu Padis, tak si požičiavame auto za 15 euro na deň bez poistenia, čo bol veľmi odvážny krok pri tom ako miestny šoféri ignorujú dopravné značenie a každé auto má mnoho škrabancov a preliačenín, ale tak chceli sme dobrodružstvo...
Ako prvé miesto sme navštívili Salina Turda, čo je veľmi pekná historická soľná baňa ešte z obdobia Rakúsko-Uhorska, ktorá je veľmi pekne osvetlená a miestami nám pripomínala Moriu. Má nádherné steny a dokonca sa môžte na dne zahrať bowling, minigolf alebo sa previezť na lodičkách :)

Po nakúpení jedla a vecí, čo sa nezmestili do batožiny, vyrážame smerom na Padis najkratšou cestou (z východu), čo nebol najlepší nápad, lebo keď skončili eurofondy na cesty, tak skončil aj asfalt a posledných 10 km sme šli hodinu. Hore na planine nás hneď privítali voľne sa pasúce stáda koní a na krásnej lúčke sme si mohli navariť a oddýchnuť. Večer sme sa na dôrazné odporúčanie lesnej stráže presunuli do kempu, kde sme obsadili dohasínajúce ohnisko a zložili sa pod našu celtu.

Ráno nás zobudilo erdžanie koní, ktoré sa pásli všade okolo nás. My sme vyrazili na dva okruhy Cetatea Rădesei a Cheile Cald, kde chodník vedie jaskyňou po potoku a potom nás previedol po okraji masívnej rokliny a mohli sme tak sledovať, ako voda vytvára takéto parádne krasové miesta. Na večer sme sa presunuli do turistického centra Glavoiu, kde sa stanuje voľne v celej dolinke, ale ak si chcete robiť večer oheň ako všetci ostatní, doporučujem si drevo nazbierať niekde počas dňa, lebo všetko v okolí kempu je vyzbierané.

Ráno vyrážame na najväčšiu atrakciu a zároveň najväčšiu bránu Cetățile Ponorului. Tam si zbehneme do jednej jaskyne k divokému prúdu rieky, ktorá sa tu prepadá, ale ďalej sa už bez výstroje neodvažujeme. Pokračujeme na Galbenei, kde nás čaká nádherná vyvieračka predchádzajúcej rieky a ešte krajší kaňon, ktorý končí reťazami nad riekou.

Z planiny sa tento krát vydáme na západ, pričom cestou si treba dávať pozor na túlavé psy a kravy, čo behajú po ceste. Cez horské priesmyky sa dostávame späť k Turde. Tam si nájdeme veľký prístrešok pri poľovníckej chate, kde v suchu prežijeme nočnú búrku. Ráno ešte chceme pozrieť Chei Turza, ale kvôli rannej hmle nie je nič vidno, a tak nechávame za sebou svorku túlavých psov, ktorí nás sprevádzali a ideme vrátiť auto do Cluje. Tam si najprv pozrieme prepracované mozaiky v ortodoxnej katedrále a po ubytovaní si prejdeme krásne historické centrum, centrálny park, kde väčšina ľudí relaxuje v hojdacích sietiach a zakončíme to na vyhliadke nad mestom.

Skoro ráno horko-ťažko zoženieme taxík, ale ten sa nikam neponáhľa a zámerne kľučkuje po okolí, potom sa vráti po "zabudnutý" mobil a až potom nás zavezie na letisko. Našťastie aj tak to nie je veľmi drahé a máme časovú rezervu.

PS: Rumunské rádio, ktoré sme celý čas počúvali: