Malé Švajčiarsko

Malé Švajčiarsko alebo oficiálne nazvaná oblasť Českého a Saského Švajčiarska, kam sme sa vybrali na predĺžený víkend, má hlbokú históriu turizmu a vysokú návštevnosť, ale rozhodne sa to oplatí prísť pozrieť na vlastné oči :)

Najznámejšia atrakcia je Pravčická Brána

Prvý deň vyrážame autom z Nového Boru. Hneď vo vedľajšej dedinke sa zastavujeme pri čadičovej hore, po ktorej sa dá voľne štverať alebo si tam len tak môžeme vychutnávať jej odraz na hladine jazierka. Avšak prišlo krupobitie a zahnalo nás naspäť do auta :(

Našťastie po chvíľke zas vykukne slniečko, a tak pokračujeme ďalej úzkymi cestičkami pomedzi pieskovcové bralá do Hřenska, kde začína nádherná Edmundova stezka, ktorú v užšej časti nahradzuje ujo prievozník a za menší poplatok nás prevezie kilometer proti prúdu, kde môžme pokračovať Divokou soutezkou.

Z Meznej hádžeme skratku smerom k Pravčickej bráne, kde stúpame pieskovými serpentínami až k Sokoliemu hniezdu - malebnej drevenej stavbe zakliesnenej medzi bránu a bralo. Za turniketom nás čakajú vyhliadkové cestičky na okolité majestatné bralá.

Druhý deň skoro ráno vyrážame za hranice do Nemeckej časti malého Švajčiarska. Medzi prvými vyrážame k skalám. Po chvíľke blúdenia nasadzujeme pod stenou sedáky, pričom miestni v rifliach nás veselo obiehajú a idú len tak hore. Po pár pekných úsekoch sa dostávame nad prvú úroveň brál a veží. Otvárajú sa nám prvé parádne výhľady. Druhý úsek feraty začína veľmi úzkou špárou a pokračuje strmým rebríkom. Chodník na hrebeni voľne pokračuje, a tak si nájdeme súkromnú vežičku, kde posedíme a vychutnáme si slnko.

Celá oblasť má hustú sieť chodníkov, a tak sa po chvíľke trochu strácame. Ale asi nie sme jediní, keďže miestni tiež na rázcestiach váhajú a vždy vytiahnu mapu. Prechádzame parádnymi skalnatými hrebeňmi, alebo platňami a terasami. Chodíme po pieskových chodníkoch v čučoriedčí, svieti nám slniečko, málo ľudí proste paráda. Za parkoviskom ešte pozrieme miestny vodopád.

Po obede vyrazíme za perlou Nemeckej časti - Bastei, kde sa nachádza historický most vo vrcholkoch skalnatých veží. Mestečko pod týmto skvostom je pre autá uzavreté. Dá sa sem však dostať kompou cez Labe alebo pešo peknou lesnou cestičkou. Z dedinky už idú celé zástupy ľudí a človek skoro ani nemá, kde zastať a fotiť. Keby ste sem chceli ísť, tak určite choďte skoro ráno na východ slnka, to je priam ideál :) Cestu späť radšej volíme pekným zarasteným kaňonom, čo je síce trochu dlhšie, ale aspoň tam nie je toľko ľudí. V doline je malé jazierko, kde sa dajú požičať loďky, kto by chcel podporiť miestny cestovný ruch.

Cestou späť do Nového Boru sa ešte zastavujeme v Dečíne, kde chystajú upaľovanie čarodejnice, ale my smerujeme do zámockých záhrad. Škoda, že nám nezostal čas na ferraty pod kaštieľom, ale aspoň si ich pozeráme z diaľky... niekedy sa tam tu určite zastavíme :)

Ráno vybehneme na vyhliadku pri Sloupe, kde majú prírodné divadlo vytesané v pieskových skalách, a potom sa prejdeme v hrade postavenom na pieskovom brale, ktorý bol neskor prestavaný na poustevnu. Vo Svojkove ideme pozrieť malinkú pevnôstku vytesanú v skale, ďalej mystickou dolinku s oltárom vytesaným ako inak než v skale :D

Počas dlhej cesty do Brna nás oslovila ceduľa, že v Lytomyšli majú Unesco pamiatku, a tak si doprajeme chill v zámockých záhradách s výhľadom na zámok, vedľa ktorého sa narodil Bedřych Smetana.

Viac môžte vidieť na nasledujúcom videu