Tenerife

1.deň
Po 5 a pol hodinovom lete - toľko isto trvá cesta busom z BB do Brna - nás privítala opustená letisková hala (bola nedeľa), čo nám znemožnilo kúpiť Bono kartu, ktorá slúži na cestovanie miestnymi autobusmi. Tie sme plánovali naplno využívať po našej ceste okolo ostrova. Prvé kroky teda viedli do neďalekého mestečka San Isidoro, kde sme mali rezervovaný hotel. Síce fúkal chladný vietor, ale aj tak sme využili bazén na streche, odkiaľ sme neskôr mohli pozorovať západ slnka na pestrofarebných domčekoch. Vitajte na najväčšom Kanárskom ostrove - Tenerife.
2. deň
Hlavným cieľom bol trek na Teide, kde sme chceli stanovať v takzvaných wild campoch, na ktoré sme potrebovali povolenie miestnych úradov. Jeden takýto sa nachádzal v blízkom mestečku Guimar, a tak sme sa tam cestou do hlavného mesta zastavili. Najprv nás ale zlákala priľahlá čierna pláž, kde sme chceli čo najskôr vyskúšať kúpanie v oceáne. Počasie nám však až tak neprialo, nakoniec sme si namočili len chodidlá. Čierny piesok nás očaril a mohli sme sa spokojne vydať pešo do kopca smerom do mesta(ešte sme vtedy presne nechápali ako funguje cestovný poriadok, inak by sme šli busom). Na úrade nás prekvapila teta tým, že nevedela ani slovo po anglicky, ale aj napriek tomu sa nám pomocou mapy a rúk podarilo získať povolenie na stanovanie (viac info tu). Pred vchodom bol príjemný parčík, kde sme sa spokojne zložili a dopriali si rezne a fašírky z domu :) Neskôr sme sa presunuli do vyhliadnutého hostela. Do večera sme mali ešte kopu času, a tak sme sa vybrali na potulky mestom. Cestou za hlavnou atrakciou, pyramídami (link), sme našli milé uličky lemované palmami a nakúpili sme si jedlo v najsamlepšom obchode: HiperDino :) Nakoniec sme dostali super chatku na záhrade. (Inak zháňali dobrovoľníka, ktorý by tam pre nich pracoval, za ubytko a stravu - takže kto chce stráviť pekný čas na Tenerife a stretávať super ľudí, nech sa hlási tu :) )

3. deň
Ráno sme dorazili do hlavného mesta, kde nás hneď na stanici privítali ľudia v rôznych kostýmoch, ako sa trúsia z mesta po včerajšom karnevale v uliciach. Náš hlavný cieľ bol Decathlon, kde sme dúfali, že bude možné kúpiť plynovú bombu na varenie, ktorú budeme potrebovať počas nasledujúcich dní v divočine. Lenže na mieste sme zistili, že v ten deň sú všetky obchody zavreté kvôli karnevalovej promenáde (O karnevale v Santa Cruz del Tenerife sa hovorí, že je druhý najväčší na svete hneď za tým v Riu), a tak sme si šli pozrieť miestne auditórium, ktoré pripomína to v Sydney :) Potom, ako sme prešli hlavnú alej, sme skočili na bus smer Playa de Las Teresitas, kde je dovezený piesok zo Sahary. Pláž je parádna a dokonca tam nebolo až tak veľa ľudí, takže sme si dopriali zábavu vo vlnkách a v piesku :) Cestou späť sme sa viezli v buse s kopou divných ľudí od šmolkov, cez superhrdinov, až po chlapov oblečených ako baletky alebo brušné tanečnice... to bolo jasné znamenie, že ideme správne na karneval. Chytili sme miesto až na konci promenády, kde tancujúci dávajú posledné choreografie na rozlúčku za potlesku a takto sme si vychutnali zopár alegorických vozov. Jediná smola, že sme na dnes nemali ubytko a počas karnevalu nebolo v okolí nič voľné, čiže sme sa museli presunúť do susedného mesta La Laguna, kde sme nestihli posledný bus do Anagy, a tak sme si našli krízový hostel Berlin (ten predtým bol 5-krát lepší za rovnakú cenu).
4. deň
Batohy nechávame v hosteli a fičíme konečne po plynovú bombu. Cestou omrkneme miestnu univerzitu - mám pocit, že by sa mi lepšie učilo na zelenom trávniku s palmami nad hlavou počas celého roku :) Prebádame historické centrum, ktoré je zapísané v Unesco. Po obede vyrážame smer divoká Anaga - najvýchodnejšie a najvhlšie miesto ostrova s nádhernými zelenými bralami a hustými lesmi. Centrum parku je v Cruz del Carmen a na úvod si prejdeme Path of senses, a potom sa vrháme na 10 kilometrový trek do Punta del Hidalgo. Čím viac klesáme, tým viac sa mení okolitá krajina - chvíľami si pripadáme ako v Ázii, Peru alebo ako na Havaji :) Večer zničení dorazíme do Punta, kde pri hľadaní kempu vysvitne, že je zavretý (hlavne, že nás tam poslala teta z info). Ako sme tak rozmýšľali, čo urobiť ďalej, stretli sme miestnu pani, ktorá nám po španielsky odporučí miesto v parku hneď vedľa pláže a hotela. Ako tam tak zúfalo sedíme príde ďalší stanujúci - borec z Nemecka - tak sa s ním dávame do reči. Nakoniec sa rozhodneme preliezť plot do opusteného kempu a tam prenocujeme pri zvuku hučiacich vĺn.
5. deň
Ráno rýchlo pobaliť veci a ako správne socky si varíme ovsenú kašu na lavičke pri pláži, ale za to máme pekný výhľad :) Ďalej sa presúvame busom po severnom pobreží do historického mestečka La Orotava. Pri treku v Anage sme si vyskúšali, že s ťažkými batohmi to nebude sranda vyšľapať priamo od mora až k vrcholu Teide 3718 m n.n., a tak vyhľadáme miestny úrad a vybavujeme povolenie na spanie v neďalekom wild camp. Všetko sa podarilo, a tak si prebehneme mieste historické centrum s krpatými drevenými balkónikmi a dáme si chill pod košatým stromom Drago (Dragon tree). Podvečer sme sa nechali vyviesť po brutálnych serpentýnach do La Caldera 1135 m n.m., kde sme šli na prechádzku v krásnom lese, v ktorom všade viseli strapce lišajníkov :) Caldera je vlastne také veľké verejne miesto kam chodia rôzne partie alebo celé rodiny grilovať. Večer zakladáme rituál - prevariť vodu a spraviť polievku a cestoviny s omáčkou, olivami a syrom. Keď všetci návštevníci odišli, tak sme si rozložili stan uprostred tohoto grilovacieho miesta, ešte pred spaním sme sa šli pozrieť na západ slnka a svetielkujúce mestečká pod nami.

6. deň
Ráno sme sa zobudili do krásnej inverzie, len nás prekvapila čistiaca čata, ktorá začala celý areál hrabličkovať a čistiť. Po španielsky nám vysvetlili, že tam sa nemôže stanovať a nepomohlo ani to, že som stále spomínal naše povolenie... až po chvíli nám došlo, čo od nás vlastne chceli. Miesto na stanovanie je 300 metrov ďalej v lese. Takže sme sa skoro ráno narýchlo presťahovali a rovno vyrazili dole do Puerto de la Cruz. Tu sme si prešli historické domčeky rybárov a hlavnú promenádu. Sledovali sme surfistov na divokých vlnách a dopriali sme si chill na Playa Jardin. Podvečer sme sa vrátili nad oblaky a ako hady sme vyliezli na skalu, kde sme varili večeru.
7. deň
Skoro ráno všetko balíme a zchádzame k hlavnej ceste, kde dúfame, že sa nám podarí zastaviť autobus (vyráža 9:15 hore a okolo 16:00 dole), čo chodí do národného parku Teide. Máme šťastie a po polhodinke už sedíme v plnom buse číslo 348. Akonáhle sa dostaneme nad pásmo lesa a prehupneme sa cez hranicu obrovského krátera, naskytne sa nám pohľad ako kozmonautom na Marse. Po chvíľke nás autobusár vyhadzuje na malom parkovisku, kde začína turistický chodník na chatu Altavista 3260 m n.n., kde máme rezervované ubytko.
Cestou hore sa dávame do reči s jedným Portugalcom, čo si myslel, že bude mať najväčší batoh, ale my sme ho obaja hravo prekonali :) Dávame si pauzu na obed pri kopci Montana Blanca 2748 m n.m. Potom nás čaká už len strmý výstup skalami a kaktusmi. Na chatu dorazíme skôr (otvárajú ju až o 17tej), a tak si doprajeme chill na vyhriatych skalách a necháme sa hypnotizovať mimozemskou krajinou. Potom postupne otvárajú časti chaty a využívame kuchyňu - navaríme si polievku, ako bonus dostaneme čaj od Portugalca :) Večer okolo deviatej ešte ideme fotiť výhľad a pozorovať hviezdy. Neskôr sa už všetci zbierajú spať, kedže chatu treba opustiť do 7:30 a väčšina plánuje v tom čase byť už na vrchole a sledovať východ slnka.
8. deň
Keď je v miestnosti viac ako 20 ľudí na starých vŕzgajúcich posteliach, proste sa nedá spať, bodka. Vyrážame pred šiestou a zavesíme sa na koniec svetelného hada, ktorý stúpa zbesilo k vrcholu. Tempo je pre nás s veľkými batohmi celkom vražedné, a tak nám čoskoro ostatné svetlá miznú z dohľadu. Zrazu si uvedomíme, že už nekráčame po chodníku a predsa len sa nebudeme vracať, takže fičíme ďalej priamo na vrchol cez lávové polia, plné ostrých kameňov. Nakoniec na vrchol prichádzame tesne po východe a stíhame aspoň tieň, ktorý vrhá Teide - kedže sme 2500 metrov nad oblakmi, tak mal dĺžku okolo 80 km. Hore je malý kráter, z ktorého stúpajú teplé sýrnaté výpary, a preto tam máme šatky cez nos aj ústa. Zostúpime dole k vrcholovej lanovke, kde sa rozlúčime s Portugalcom, ktorý čaká na lanovku a my sa vydávame na dlhý trek na západ cez farebné kopce. Na okraji parku sa dostávame do pásma nádherných borovicových lesov s mega veľkými šiškami. Po 9 hodinách a celom dni nad oblakmi nám dochádza voda a posledných 5 km po asfaltke je fakt utrpenie. Sme na konci síl. Ledva dochádzame do oblasti, kde máme povolenie stanovať - podobne grilovacie miesto ako predtým - našťastie nám miestne dobré duše doplnia fľaše vodou, a tak si môžme vychutnať večeru a vodu na tomto malebnom mieste :)

9. deň
Ráno zostupujeme šarmantným chodníčkom do dedinky Chio, kde konečne kupujeme pitnú vodu, mandarínky a kolu, o ktorej som sníval už dva dni (Zuzka snívala o džúse a rovnako si splnila svoj sen). Busom sa presúvame na juh ostrova, kde s radosťou zisťujeme, že je naozaj funkčný kemp (camping Nauta) a asi nakoniec aj jediný na ostrove. V ňom zostávame na posledné tri noci. Hneď nakúpime v kempingovom obchode zmrzlinu a ideme vykvasiť k bazénu.
10-11. deň
Posledné tri dni nám dali poriadne zabrať, hlavne na plecia a chodidlá, takže nasledujúci celý deň relaxujeme na pláži v Las Galletas. Ako poslednú prírodnú atrakciu sme si nechali nádhernú Barrancu Masca. Už len cesta do počiatočného miesta - malebnej dedinky Masca - je dobrodružstvo. Je potrebné prekonať strmé hrebene pohoria Teno a aj náš mikrobus pre asi 16 ľudí musí niektoré zákruty vycúvavať na viackrát a autá oproti nás musia púšťať, inak by sme sa nezmestili :) Dedinka je malebná, skoro ako z pohľadnice :) dáme si v nej malú prechádzku, a potom zostupujeme do samotného kaňonu. Tam obiehame plážové typy, ponárame sa do bambusových hájov a prekonávame kamenné prekážky. Na konci je parádna pláž s jemnučkým čiernym pieskom. Po trištvrte hodine po nás príde loďka a vezie nás popri Los Gigantes až do mestečka s rovnakým názvom, kde ukončíme tento nádherný výlet. Po návrate do kempu nás čaká posledné balenie a neskôr si vychutnávame náš posledný večer na ostrove.
12. deň
Posledný deň už nemusíme nosiť batohy a prvýkrát som využil vozítko na letisku :) Akonáhle prejdeme cez bezpečnostnú kontrolu, tak sa vonku preženie prehánka (za celý čas nám inak nepršalo). Keď už ale ideme k lietadlu, už zase svietilo slnko :) Pri odlete sa s nami lúči zasnežená sopka Teide a my naposledny pozeráme na ostrov, ktorý sme spoznávali posledných 12 dní.

Viac fotiek s popismi môžte nájsť TU

Backpacking Tenerife from Martin Majlath on Vimeo.