Chorvátsko z mora

Dostali sme neodolateľnú ponuku zúčastniť sa plavby okolo Kornatov na plachetnici s kapitánom Jurajom. Hneď z úvodu sme mali smolu v podobe defektu na českej dialnici, ale ďalší deň sme bez problémov dorazili do Biogradu, kde sme si vyzdvihlli lodičku a postupne sme do nej nalodili kúsok oblečenia, trochu viac jedla a hlavne tonu alkoholu :) Po rýchlokurze sme zvládli uloviť bójku v krásnej zátoke a dopriali sme si zaslúžené kúpanie, ktoré sme opakovali vždy, keď je teplo - plavky nie sú povinné.

Druhý deň sa plavíme po okraji národného parku a prekonávame pár náročných prieplavov. Keď máme dobrý vietor, tak dokonca vyťahujeme plachty a hráme sa na pravých námorníkov, pričom pitie rumu nám z toho ide najlepšie :)

V noci sledujeme, ako sa k nám blíži búrka. Aj napriek tomu, že všade okolo nás sa to len blýska, pár odvážlivcov sa vrhá do vĺn - okupať sa. Celú noc nás hádže zo strany na stranu a veľa toho nenaspíme. Uvedomujeme si, že počas búrky by sme rozhodne nechceli byť na otvorenom mori. Ráno je však hladina pokojná, a tak sa vyberám na paddleboarde okolo menšieho ostrova medzi parkom Kornati a Telašćica.

Doobeda sa presúvame do zátoky Mir, kde je celkom rušno a po vylodení je to len kúsok k slanému jazeru, kde sa samozrejme musíme okúpať. Okolo obeda sa sem nahrnú ľudia z výletných lodí, a tak to balíme a presúvame sa divokým chodníkom na skalnaté bralá. Tu chodíme po parádnych výhľadoch, až kým nás pavúky a popadané stromy zase nevyženú na loď.

Prepoveď zase nevyzerá dobre, a tak sa radšej preplavíme mimo parku Telašćica k ostrovu Žut, kde chytáme poslednú voľnú bójku a ideme na Henrym (náš nafukovací čln) za sprchou a záchodmi. Ráno ešte stíhame vybehnúť na miestny kopec, odkiaľ vidíme skoro celé Kornati.

Tento deň nám parádne fúka, preto vyťahujeme všetky plachty a fičíme s vetrom o preteky. Má to však jednu nevýhodu - počas veľkých vĺn sa nedá vôbec zdržiavať v podpalubí, takže dnes variť obed nemôžeme. Sranda graduje podľa toho, koľko rumu sa vypije a koľkí krát hrá pesnička z Pirátov z Karibiku :) Tesne pred dažďom a na tretí pokus nachádzame vhodné prístavisko a kapitán s 1. a 2. poručíkom hneď nadväzujú družbu so susednou loďou. Tá končí až po spoločnej večery v miestnej konobe, kde sme sa všetci parádne najedli a oslávili sme Michalove a Luckine zasnúby.

Skoro ráno nás prebudil kapitán s tým, že sa musíme presunúť, lebo sme kvôli odlivu začali chytať kormidlo o dno. Potom ešte doprajeme oddychové doobedie a neskôr sa presúvame k miestnym atrakciám pri dedine Veli Rat. Prvá zastávka je parádny vrak lode, ktorá sa tu potopila pred 35 rokmi. Ďalší bol peknučký maják, pri ktorom je camping, kde sme si dali ančovičky a hranolky.

Posledný deň plavby sa ešte raz preplavíme popod útesy na Dugi otok. Nahliadneme na Kornati a po doplnení paliva a úspešnom pristáti a vylodení v domácej maríne ideme na breh. Za ten čas, čo sme sa plavili, sme si tak zvykli na neustále kývanie, že sa kývame aj na pevnine, možno ešte viac ako na lodi. Cestou späť zažívame pravé chorvátske kolóny a cesta nám trvá namiesto 8 rovno 13 hodín.